Brev:
Fast føde og søvn
19. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Fast føde og søvn
Hej Helen
Jeg har en dreng som er fra d. 22. oktober. Han er stor dreng på 10 kg. Han har lige fra starten spist rigtig godt og er meget glad for mad. Vi startede på grød da han var 4 måneder og det blev han meget hurtigt glad for og det blev derfor hurtigt til 3 skemåltider om dagen. Da han så blev 6 måneder gad han ikke rigtig spise den grød jeg lavede til ham, men sad meget ivrigt og fægtede med armene og kiggede på min rugbrødsmad. Jeg gav ham derfor lidt krummer i munden, og det fik han smag for.
Nu er han blevet så glad for det at han spiser rubrødshapser både til morgenmad og til frokost. Til formiddag får han frugtmos og til aften får han grøntsagsmos med kød (dette er han også rigtig glad for). Jeg er lidt i tvivl om, om det går for hurtigt for ham med den faste føde? Men jeg kan slet ikke få ham til at spise grød mere. Han er rigtig god til at tygge maden så der er ingen problemer med at få det galt i halsen.
Ang. Mælk, så stoppede jeg med at amme da han var 3 måneder pga. svamp. Han får derfor flaske, dette er han også stadig glad for. Han får 4 flasker a 220 ml. i døgnet. En om eftermiddagen, og så igen ved sengetid kl. 20. Han vågner gerne to gange i løbet af natten, ca. kl. 24 og så mellem kl. 2 og 5. Desværre har vi ikke kunne får ham til at bruge sut, men jeg synes efterhånden han er begyndt at bruge sutteflasken som sut. Jeg kan ikke ham til at sove uden den og det er som han ikke om natten af sult men bare har brug den tryghed den flaske giver.
I nat vågnede han 3 gange, hvor han altså fik 3 flasker, det synes jeg er meget, og jeg er bange for at give ham en dårlig vane. Hvis ikke han vågnede om natten for at flaske så ville jeg indføre dem i løbet om dagen i stedet, så han stadig for den mængde mælk han skal have.
Jeg tænkte på om jeg kan begynde at give ham vand i flasken i stedet om natten? Tror du han vågner af sult eller fordi han søger tryghed? Det skal lige siges at han altid har sovet meget dårligt og er somme tider vågen op til 4 timer i løbet af natten. Han har været rigtig meget syg i sit korte liv. Han har haft RS virus, mellemørebetændelse og har nu også fået konstateret astmatisk bronkitis. Så der har været mange grunde til at han har sovet dårligt. Jeg har tilbragt mange mange vågne nætter med ham og gør derfor alt hvad jeg kan for at få ham til at sove.
Håber du kan finde hoved og hale i mit brev.
Mange tak
Susan