Fast føde og søvn

19. maj 2009

Alder:
6 mdr.

Fast føde og søvn

Hej Helen

Jeg har en dreng som er fra d. 22. oktober. Han er stor dreng på 10 kg. Han har lige fra starten spist rigtig godt og er meget glad for mad. Vi startede på grød da han var 4 måneder og det blev han meget hurtigt glad for og det blev derfor hurtigt til 3 skemåltider om dagen. Da han så blev 6 måneder gad han ikke rigtig spise den grød jeg lavede til ham, men sad meget ivrigt og fægtede med armene og kiggede på min rugbrødsmad. Jeg gav ham derfor lidt krummer i munden, og det fik han smag for.

Nu er han blevet så glad for det at han spiser rubrødshapser både til morgenmad og til frokost. Til formiddag får han frugtmos og til aften får han grøntsagsmos med kød (dette er han også rigtig glad for). Jeg er lidt i tvivl om, om det går for hurtigt for ham med den faste føde? Men jeg kan slet ikke få ham til at spise grød mere. Han er rigtig god til at tygge maden så der er ingen problemer med at få det galt i halsen.

Ang. Mælk, så stoppede jeg med at amme da han var 3 måneder pga. svamp. Han får derfor flaske, dette er han også stadig glad for. Han får 4 flasker a 220 ml. i døgnet. En om eftermiddagen, og så igen ved sengetid kl. 20. Han vågner gerne to gange i løbet af ...

Annonce

... natten, ca. kl. 24 og så mellem kl. 2 og 5. Desværre har vi ikke kunne får ham til at bruge sut, men jeg synes efterhånden han er begyndt at bruge sutteflasken som sut. Jeg kan ikke ham til at sove uden den og det er som han ikke om natten af sult men bare har brug den tryghed den flaske giver.

I nat vågnede han 3 gange, hvor han altså fik 3 flasker, det synes jeg er meget, og jeg er bange for at give ham en dårlig vane. Hvis ikke han vågnede om natten for at flaske så ville jeg indføre dem i løbet om dagen i stedet, så han stadig for den mængde mælk han skal have.

Jeg tænkte på om jeg kan begynde at give ham vand i flasken i stedet om natten? Tror du han vågner af sult eller fordi han søger tryghed? Det skal lige siges at han altid har sovet meget dårligt og er somme tider vågen op til 4 timer i løbet af natten. Han har været rigtig meget syg i sit korte liv. Han har haft RS virus, mellemørebetændelse og har nu også fået konstateret astmatisk bronkitis. Så der har været mange grunde til at han har sovet dårligt. Jeg har tilbragt mange mange vågne nætter med ham og gør derfor alt hvad jeg kan for at få ham til at sove.

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev.

Mange tak

Susan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.